Aineistot

Piirroskuva, jossa pitkähiuksinen hahmo hymyilee ja katsoo kädessä olevaa paperia.

Aineistot avaavat uusia näkökulmia.

Olemme koonneet erilaisia aineistoja, joista löydät lisää tietoa. Koulutuspolkujen yhdenvertaisuutta ja digitaalisten ohjaus- ja oppimisympäristöjen saavutettavuutta voidaan tarkastella monista näkökulmista.

Aineistot tarjoavat näkökulmia esimerkiksi toisella asteella tehtävään ohjaustyöhön ja korkeakouluopiskelijoiden oppimisen tukemiseen.

Kiinnostavia aineistoja sinulle, joka haluat tietää enemmän.

Hankkeen aineistojen käyttäminen

Saako oppia -hankkeessa tuotetut aineistot ovat vapaasti saatavilla (lisenssi CC BY-SA). Kaikki Saako oppia -hankkeen materiaalit perustuvat osallistujien eli kanssatoimijoiden kokemuksiin ja ajatuksiin sekä yhdessä ohjaajien kanssa tehtyihin kehittämiskokeiluihin. Vinkit materiaalimuodosta riippuen:

  • Sway-materiaaleissa pääset liikkumaan suoraan haluamaasi sisältöosioon klikkaamalla oikean alakulman harmaata valintapainiketta ja valitsemalla janalta osion. Helppokäyttönäkymän saat valittua alussa rataskuvion kautta.
  • Thinglink-materiaaleissa voit sulkea ensin avautuvan infopaneelin rastista ja sen jälkeen voit lukea tai kuunnella sisällöt numero- tai muita ikoneja klikkaamalla. Näihin materiaaleihin sivustolla on erikseen helppokäyttöisyysversiot linkitettynä. Niissä on käytössä laajempi helppokäyttöisyystoimintojen valikko.
  • Pdf-materiaaleja voit joko lukea aukeavassa selaimessa, tai voit ladata ja tallentaa tiedostoja omalle laitteellesi talteen. Täytettävien lomakkeiden kohdalla tallennus tarvitaan aina, sillä selainnäkymä ei reagoi täyttötoimintoon.

Lisäksi voit lukea aiemmin julkaisemiamme hankkeen blogitarinoita osallistujilta ja ohjaajilta.

Muut aineistot: Tällä verkkosivuston välilehdellä olemme julkaisseet myös muiden toimijoiden tuottamia mielenkiintoisia aineistoja, joihin tekijänoikeus on alkuperäisen sivuston tekijöillä.

Hanke päättyy 31.8.2023. Kiitämme lämpimästi kaikkia mukana olleita osallistujia ja yhteistyökumppaneita. Hankkeen yhteystiedot löydät hankkeemme sivuilta. (Linkki avautuu uuteen välilehteen). Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia – Saako oppia REACT-EU-hanke on rahoitettu osana Euroopan unionin Covid-19 pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Opinnäytetyöt

Kaksi kättä pitelee paperia, jossa on numerot 1-4 ympyröiden sisällä.

Aarnio, Sonja (2022) Ohjauksen vahvistaminen opinnollistamistyössä. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Yhteisöpedagogi (YAMK). Ohjauksen vahvistaminen opinnollistamistyössä.(Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Ihander, Henri (2022) Nuorten yhdenvertainen koulutuspolku – Liikuntarajoitteiden huomioiminen edistettäessä saavutettavampaa korkeakoulua. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Yhteisöpedagogi (AMK). Nuorten yhdenvertainen koulutuspolku – Liikuntarajoitteiden huomioiminen edistettäessä saavutettavampaa korkeakoulua (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Kinnunen, Pipsa (2023) Naiset ja digipelaaminen: voiko peleistä opittuja taitoja hyödyntää opinnoissa? Humanistinen ammattikorkeakoulu. Yhteisöpedagogi (AMK). Naiset ja digipelaaminen: voiko peleistä opittuja taitoja hyödyntää opinnoissa? (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Koivula, Hanna (2022) Toiminnallisin menetelmien itsetuntoa vahvemmaksi: itsetunnon merkitys erityisammattioppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoille. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Yhteisöpedagogi (YAMK). Toiminnallisin menetelmin itsetuntoa vahvemmaksi : itsetunnon merkitys erityisammattioppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoille. (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Komulainen, Mira (2023). Lukivaikeuteen saatavilla olevat tukimenetelmät Humakin opinnoissa: opiskelijoiden kokemukset ja kehittämisehdotukset. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Tulkki (AMK). Lukivaikeuteen saatavilla olevat tukimenetelmät Humakin opinnoissa: opiskelijoiden kokemukset ja kehittämisehdotukset. (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Kosonen, Suvi (2022) Ihmisen paras esiin – opiskelussaan esteitä tai saavutettavuuden haasteita kokeneiden henkilöiden toivon ja hyvinvoinnin vahvistaminen. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Yhteisöpedagogi (YAMK). Ihmisen paras esiin – opiskelussaan esteitä tai saavutettavuuden haasteita kokeneiden henkilöiden toivon ja hyvinvoinnin vahvistaminen. (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Niiranen, Anna-Mari (2023) Saavutettavuus osallisuuden lähtökohtana – osallisuutta edistävät tekijät digitaalisessa ympäristössä Saako oppia – hankkeen arviointitutkimus. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Yhteisöpedagogi (YAMK). Saavutettavuus osallisuuden lähtökohtana – osallisuutta edistävät tekijät digitaalisessa ympäristössä Saako oppia – hankkeen arviointitutkimus (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Snellman, Erika (2023) Vertaistuen tarve verkko-opinnoissa -“Tulen huomioiduksi, joku jeesaa, jos on jumi”. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Yhteisöpedagogi (AMK). Vertaistuen tarve verkko-opinnoissa -“Tulen huomioiduksi, joku jeesaa, jos on jumi” (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Veijalainen, Tea (2023). Ohjausta tulevaisuuden työhön: osaamisidentiteetin ja täsmätyökyvyn merkitys muuttuvassa työelämässä. Yhteisöpedagogi (YAMK). Ohjausta tulevaisuuden työhön: osaamisidentiteetin ja täsmätyökyvyn merkitys muuttuvassa työelämässä. (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Yang, Xuemei (2023) Maahanmuuttajaopiskelijan tukeminen ja ohjaaminen ammattikorkeakoulussa. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Yhteisöpedagogi (AMK). Maahanmuuttajaopiskelijan tukeminen ja ohjaaminen ammattikorkeakoulussa. (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Kokemustarinat ja muiden hankkeiden aineistoja

Tänne olemme koonneet muissa toimitahoissa tuotettuja kokemustarinoita sekä muiden hankkeiden tuottamia hyviä ja kiinnostavia oppaita ja aineistoja. Tutustu ja nappaa itsellesi sopivimmat työkalut, menetelmät ja kokemustarinat mukaasi!

 

Piirroskuva, jossa pienen pöydän päällä on tietokone. Näytöltä näkyy hymyilevä nainen.