Saavutettavuus

Piirroskuva, jossa kiharatukkainen hahmo katsoo edessä olevaa paeria.

Saavutettavuus on kaikkien asia.

Saavutettavat polut -verkkosivuston sisältö on koottu hankkeemme kanssakehittäjien eli osallistujiemme kokemuksista ja havainnoista.
Hankkeessa olemme kokeilleet, kehittäneet ja arvioineet yhdessä erilaisia digitaalisia ohjaus- ja oppimisympäristöjä.

Toivomme, että näin polku toiselta asteelta korkeakouluun on saavutettavampi kaikille.
Pääset lukemaan sisältöjä, kun avaat valikon plus-merkistä.

Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia – Saako oppia (ESR) -hanke toivoo, että mahdollisimman moni löytää täältä kiinnostavaa sisältöä. Materiaaleissamme olemme yhdistäneet kokemustietoa, asiantuntijatietoa sekä yhteiskehittämisen tuloksia. 

Mitä on koulutuspolkujen saavutettavuus? Tutustu saavutettavuusaineistoihimme!

Saavutettavuuden osa-alueet ympyrän muodossa. Tekstit: fyysinen, kognitiivinen, viestinnällinen, tekninen, psyykkinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen.

Näkökulmia saavutettavuuteen

  • Saavutettava koulutuspolku on jatkumo. Videossa kuvataan, miten koulutuspolku voi olla saavutettavampi. Katso video saavutettavasta koulutuspolusta.
  • Saavutettavien ja joustavien polkujen edistäminen. Artikkelissa Saako oppia -hankkeen projektipäällikkö Tarja Nyman kuvaa saavutettavuuden edistämistä ajattelu- ja toimintatapana, joka siirtää huomion oppimisympäristöön, yhteisöön, asenteisiin ja toimintatapoihin. Käytännön teoreettisia näkökulmia pohdittavaksi ohjaus- ja opetustoimintaan. Saavutettavien ja joustavien polkujen edistäminen (Linkki avautuu uuteen välilehteen).
  • Saavutettavat polut – Näkökulmia saavutettavaan koulutukseen ja ohjaukseen -julkaisu kokoaa yhteen erilaisia avauksia aiheeseen. Julkaisussa tarkastellaan niin saavutettavien koulutuspolkujen yhteiskunnallista merkitystä kuin hakuoppaiden representaatioita ja työelämän saavutettavuutta. Saavutettavat polut – Näkökulmia saavutettavaan koulutukseen ja ohjaukseen (Linkki avautuu uuteen välilehteen.) PDF-version pääset lukemaan Saavutettavat polut – Näkökulmia saavutettavaan koulutukseen ja ohjaukseen. (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
  • Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia – Saako oppia (ESR) -hankkeen lopputapahtuma 25.8.2023 G Livelab Helsingissä. Voit katsoa tallenteen striimatusta tapahtumasta (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
  • Saavutettavuuden osa-alueet. Tämän materiaalin avulla voit tarkistaa, miten opetuksessa ja ohjauksessa voidaan arvioida saavutettavuuden eri osa-alueita. Miten osa-alueet toteutuvat ja mitä tulisi vielä kehittää? Ota materiaali työyhteisön kanssa käyttöösi! Saavutettavuuden osa-alueet (Thinglink avautuu uuteen välilehteen.) Saavutettavuuden osa-alueet helppokäyttöinen (Thinglink avautuu uuteen välilehteen.)
  • Opiskelijan tuki opinnoissa. “Ei kukaan jätä huvikseen tehtäviä tekemättä, sehän se vasta stressaakin.” Hankkeessamme olemme havainneet, että opintojen keskeytysriskiä voidaan ennakoida. Joskus tarvitaan rohkeita ja joustavia yksilöllisiä ratkaisuja. Niitä tarvitaan, vaikka opiskelijalla ei olisi diagnoosia tai mukautussopimusta opintojen ajalle tehtynä. 
Opiskelijan arjen ilmiöitä voivat olla erilainen oppijuus, mielen kuormittuneisuus ja opintojen mukautustarve. Oppilaitos voi huomata hiljaiset signaalit, keskustella avoimesti ja käyttää pedagogista rohkeutta.

Saavutettavat koulutuspolut

Materiaaleissa kuvaamme opiskelijoiden siirtymistä toiselta asteelta korkeakouluun ja sieltä työelämään. Siirtymävaiheisiin liittyy tekijöitä, joissa opintojen tai ohjauksen saavutettavuus ei välttämättä aina toteudu. Niihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Saavutettavuus opintopolun varrella on piirroskuva. Ruskean polun varrella on erilaisia pisteitä.
  • Opintokaaren siirtymien tuki oppilaitoksessa. Materiaalissa kuvataan erilaisia tukimuotoja, joita voidaan tarjota opinto- ja urapolulla etenevälle henkilölle. Materiaalia voi hyödyntää tarkistuslistana opetus- ja ohjaustyössä sekä myös saavutettavampiin opintopolkuihin perehtymisessä. Opintokaaren siirtymien tuki oppilaitoksissa. (Sway avautuu uuteen välilehteen.) Helppokäyttöisyysnäkymän saat auki, kun klikkaat Sway-materiaalin ratasta.
  • Vaihtoehtoja koulutuspolkujen eri vaiheisiin ohjaamiseen. Millaisia opintojen ja oppimisen vaihtoehtoja on koulutuspolun eri vaiheisiin? Kuvio tukee ohjaajaa ja ohjattavaa ideoimaan ja hahmottamaan sopivaa suuntaa. Paina numeroikoneita, niin pääset lukemaan eri vaihtoehdoista tarkemminVaihtoehtoja koulutuspolkujen eri vaiheisiin ohjaamiseen (Thinklink avautuu uuteen välilehteen.) Vaihtoehtoja koulutuspolkujen eri vaiheisiin ohjaamiseen helppokäyttöinen (Thinklink avautuu uuteen välilehteen.)
  • Yleiset hyvät käytänteet saavutettavuuden edistämiseen opinnoissa. Materiaalissa kuvataan, miten hyvillä käytänteillä voidaan edistää saavutettavuutta oppilaitosten kurssien sisällöissä ja rakenteissa. Ehdotukset on kerätty Mira Komulaisen opinnäytetyössä Lukivaikeuteen saatavilla olevat tukimenetelmät Humakin opinnoissa: opiskelijoiden kokemukset ja kehittämisehdotukset. Yleiset hyvät käytänteet saavutettavuuden edistämiseen opinnoissa. (Sway avautuu uuteen välilehteen.)

Saavutettavat ohjaus- ja työympäristöt

  • Saavutettavuus työelämäympäristöissä. Miten saavutettavuutta voisi huomioida paremmin työelämäympäristöissä? Tutustu oppimiskokonaisuuteemme ja nappaa uusia ideoita! Oppimiskokonaisuudessa on neljä osaa: 1. Mitä on saavutettavuus? 2. Miksi saavutettavuus on tärkeää? 3. Case: Nuori saapuu työharjoitteluun 4. Hankeosallistujien suositukset. Saavutettavuus työelämäympäristöissä (Thinglink avautuu uuteen välilehteen.) Pääset helppokäyttöisyysnäkymään, kun klikkaat materiaalin etusivulla näkyvää helppokäyttöisyysikonia.
  • Ohjausta tulevaisuuden työhön. Työkirja on osa Tea Veijalaisen opinnäytetyötä (YAMK). Työkirja sisältää tulevaisuussuuntautuneita harjoitteita työnhaun ohjauksen tueksi. Tehtävien tavoitteena on tukea osallistujia näkemään tulevaisuus ja erityisesti tulevaisuus työntekijänä positiivisessa valossa. Tehtävien tavoitteena on myös auttaa tunnistamaan omaa osaamista ja taitoja, sekä vahvistaa osaamisidentiteettiä. Ohjausta tulevaisuuden työhön.
  • Saavutettavuuskierros. Lähde liikkeelle ja tarkastele oppimis- ja työympäristöjä saavutettavuuden näkökulmasta! Saavutettavuuskierros kartoittaa monipuolisesti tiloja. Voit käyttää lomaketta sähköisesti tai tulostaa lomakkeen. Saavutettavuuskierros.